Kolejny sezon Pomorskiej Szkoły Animacji Społecznej! Zgłoś się i zyskaj nowe kompetencje

Działania społeczne są Ci bliskie? Reagujesz, gdy widzisz problem? Potrafisz zarażać ludzi pozytywną energią i wprowadzać zmiany w lokalnych społecznościach? A może chcesz nauczyć się to robić? W tej szkole dowiesz się wszystkiego o animacji społecznej. Nabór chętnych do tegorocznej edycji potrwa do 9 kwietnia.

Pomorska Szkoła Animacji Społecznej (PSAS) to cykl zajęć stworzonych specjalnie dla osób, które prężnie działają społecznie lub chcą zacząć przygodę w ożywianiu społeczności lokalnych w Gdańsku i na Pomorzu. Celem jest zwiększenie ich wiedzy na temat animacji społecznej, zachęcenie ich do wzmocnienia kompetencji i pozyskania nowych narzędzi do pracy z ludźmi i dla ludzi. 

Co zyskujesz?

  • Obszerne know-how: Nasi doświadczeni trenerzy przekażą Ci praktyczną wiedzę na temat animacji społecznej, umożliwiając Ci efektywne kierowanie projektami i dokonywanie zmian w społeczności lokalnej.
  • Nowe umiejętności: szczególnie miękkie, które dziś są pożądane na rynku pracy przez potencjalnych pracodawców.
  • Inspiracje i nowe kontakty: Zdobędziesz mnóstwo inspiracji, dzięki którym Twoje projekty nabiorą świeżego spojrzenia. Nawiążesz także cenne kontakty z równie zaangażowanymi ludźmi.
  • Energetyczny kop: Nasza szkoła to nie tylko miejsce nauki, ale również źródło pozytywnej energii. To spotkania ludzi o podobnych wartościach i celach, co zmotywuje Cię do jeszcze bardziej efektywnej pracy. 
  • Certyfikat:  który potwierdzi Twoją wiedzę i zaangażowanie w obszarze animacji społecznej.

Co mówią absolwenci?

Udział w PSAS dał mi kopa do własnego działania na rzecz lokalnego środowiska, poznałam fantastyczne osoby, którym chce się zmieniać ten szary świat. Poszerzyłam wiedzę, by móc działać efektywniej. Szkolenia zarówno merytorycznie jak i organizacyjnie były na wysokim poziomie. Nie masz jeszcze pomysłu? Nie szkodzi! Znajdziesz tu inspirację!

Justyna

Najważniejsze dla mnie w roku 2023 jako animatorki, a przede wszystkim po prostu ludzia 😉 - był udział i ukończenie kursu PSAS, a wraz z nią najwięcej pozytywnych zmian!!!” ❤ (...) Przyniosło mi to możliwość kontynuacji mojego projektu (...)

Daniela

Szczegóły kursu:

Zajęcia odbywać się będą w formule 9-ciu zjazdów weekendowych, poczynając od kwietnia do listopada. Podsumowanie cyklu i rozdanie certyfikatów zaplanowano na 7 grudnia. Udział jest bezpłatny.  Organizator zapewnia poczęstunek. Uczestnicy pokrywają koszty transportu i ewentualnego noclegu. Zajęcia będą się odbywały w siedzibie Fundacji RC, przy ul. Wita Stwosza 23 w Gdańsku Oliwie. 

Masz pytania? Odpowie Ci na nie koordynatorka projektu, Dorota Sentkowska:
tel. 501 975 036,
e-mail: dorota.sentkowska@fundacjarc.org.pl

Tematy kursu:

  1. Ja, jako osoba działająca. Warsztat rozwoju osobistego w kontekście działań w środowisku/grupie (16 h.) – Prowadząca Monika Hausman-Pniewska
  2. Ja jako animatorka/tor – animacja społeczna “od podstaw” (16 h.) – Prowadząca Monika Hausman-Pniewska
  3. Diagnoza środowiska lokalnego (24 h.) – Prowadząca Karolina Ciechorska-Kulesza
  4. Komunikacja interpersonalna (16 h.) – Prowadzący Mateusz Plata
  5. Praca z grupą (16 h.) – Prowadząca Iwona Woźniewska
  6. Odpoczynek, beztroska, dobrostan – czyli jak w codzienności animatorskiej mądrze się stresować, działać i relaksować (16 h.) – Prowadząca Sylwia “Nikko” Biernacka
*Jeśli będziesz miał_a problem z wypełnieniem formularza, napisz: dorota.sentkowska@fundacjarc.org.pl

Partnerem PSAS jest Pomorska Sieć Centrów Organizacji Pozarządowych

Dofinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Młodzieżowy na lata 2022-2033 oraz dofinansowano ze środków Miasta Gdańska

Kim jest animator/animatorka?

  • Animator/ka profesjonalnie poznaje i organizuje społeczność lokalną; ożywia aktywności ludzi i wspólnot w różnych dziedzinach i w zróżnicowanych formach. Animator/ka uruchamia siły społeczne, dzięki którym można dokonywać przeobrażeń zmierzających ku harmonijnemu rozwojowi społeczności we wszystkich dziedzinach życia. Prowadzone przez niego akcje w środowisku zmierzają do rozwoju komunikacji wewnętrznej i zbudowania struktury życia społecznego: odkrywania (problemów, celów, możliwości itp.), tworzenia związków (pomiędzy jednostkami, grupami) oraz kreacji. 
  • Animator/ka tworzy społecznie rzeczywistość – przekształca środowisko siłami samego środowiska, ulepsza, prowadzi do powstawania więzi społecznych; umożliwia aktywność społeczno-kulturalną tym, którzy są już nią zainteresowani, i dostarcza motywacji tym, którzy mogliby odnaleźć w niej coś ciekawego. Staje się sprzymierzeńcem, będącym po stronie tych, których głos artykułujący potrzeby nie jest słyszany i których obywatelska partycypacja nie jest możliwa. 
  • Animator/ka ożywia życie społeczno-kulturalne z udziałem realnej wspólnoty ludzi i z odniesieniem do miejsca, które ma swoją przeszłość oraz współczesne, niepowtarzalne uwarunkowania. 
  • Animacja społeczno-kulturalna zakłada postawę twórczą; Podmiotowość kształtuje się podczas spotkań z ludźmi, symbolami, zdarzeniami, emocjami. Bycie kimś, kto inspiruje, z kim pragniemy się wymienić myślą, poglądem, uczuciem, umiejętnością i wiedzą
  • Można powiedzieć o pewnej „luce animacyjnej” – to bardzo pożądana funkcja, a mało kto potrafi tę rolę pełnić. Często samorządy wskazują, że ma to być „najważniejszy element” w pracy ze społecznością lokalną.

Jakie kompetencje wypracowuje animacja?

  • animator to człowiek-orkiestra i omnibus, a więc osoba, która umie praktycznie wszystko i jest zdolna do poradzenia sobie w każdej, nawet najbardziej niespodziewanej sytuacji
  • umiejętność zjednywania sobie ludzi, zarażania innych pasją, przemycania wartościowych treści
  • sprawność i sprawczość
  • zdolność pójścia pod prąd i wychodzenia poza ramy
  • progresywność i innowacyjność
  • elastyczność poznawcza
  • samomotywacja, samoorganizacja pracy
  • elastyczność organizacyjna
  • tworzenie relacji
  • cierpliwość, wyrozumiałość, empatia
  • pewność siebie, stanowczość, umiejętność stawiania granic
  • dialog, komunikacja
  • aktywizacja, motywowanie, zrzeszanie i “poruszanie” osób niezaktywizowanych
  • działanie wbrew regułom systemowym albo w sytuacji ich braku
  • animacja w terenie – umiej. wyjścia do ludzi, zaproszenie odbiorcy do współtworzenia 
  • budowanie relacji, dbałość o interakcje, pytanie odbiorców o motywacje i inspiracje
  • zaradzanie brakowi komunikacji – animator jest jak “neimar” – budowniczy mostów / mosty łączą wszystko, co rozdzielone fizyczną przeszkodą, animozjami, różnicami społecznymi i biologicznymi. Mogą to być też mosty łączące nas z „czymś innym”: przeszłością, sztuką, drugim człowiekiem, a także z tym wszystkim, na co być może nie mamy czasu na co dzień: ze szczerością bycia tu i teraz, autentycznością, poczuciem spełnienia, szczęściem. 
wesprzyj nas

Kumulujemy dobrą energię

Chcesz uwolnić społeczną energię? Wesprzyj nas! Twoje pieniądze pomogą działać ludziom, którzy mają możliwości i czas, aby zmieniać rzeczywistość.