Prawa turysty-konsumenta w dobie panuj膮cej epidemii

W zwi膮zku z w艂a艣nie rozpoczynaj膮cymi si臋 wakacjami, cz臋sto w trakcie porad pytacie Pa艅stwo, jakie prawa ma turysta-konsument w dobie panuj膮cej epidemii. Najcz臋艣ciej pojawiaj膮ce si臋 problemy dotycz膮 rezygnacji z zaplanowanego wyjazdu, zwrotu wp艂aconej zaliczki oraz rozwi膮zania umowy o us艂ug臋 turystyczn膮. Poni偶ej odpowiedzi na nurtuj膮ce Pa艅stwa pytania. <藕r贸d艂o: uokik.gov.pl>

W jakiej sytuacji mog臋 odst膮pi膰 od imprezy turystycznej?

Impreza turystyczna to po艂膮czenie co najmniej dw贸ch r贸偶nych rodzaj贸w us艂ug turystycznych na potrzeby tej samej podr贸偶y lub wakacji:

  1. przewozu pasa偶er贸w,
  2. zakwaterowania,
  3. wynajmu samochodu lub np. skutera,
  4. innej us艂ugi 艣wiadczonej podr贸偶nym.

Zgodnie z art. 47 ust. 4 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powi膮zanych us艂ugach turystycznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2361) konsument mo偶e odst膮pi膰 od umowy z powodu wyst膮pienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczno艣ci w miejscu imprezy lub jego najbli偶szym s膮siedztwie, kt贸re maj膮 znacz膮cy wp艂yw na realizacj臋 imprezy turystycznej lub przew贸z podr贸偶nych do miejsca docelowego. Tak膮 sytuacj膮 jest np. epidemia. W tym wypadku konsument nie jest obci膮偶any kosztami odst膮pienia od umowy. Nie nale偶y mu si臋 jednak 偶adne odszkodowanie lub zado艣膰uczynienie od organizatora. Organizator musi zwr贸ci膰 konsumentowi wp艂acone pieni膮dze w ci膮gu 14 dni od dnia, w kt贸rym o艣wiadczenie o odst膮pieniu zosta艂o skutecznie z艂o偶one. Uwaga! Przepisy uchwalone w zwi膮zku z epidemi膮 ka偶膮 uzna膰, 偶e do skutecznego z艂o偶enia o艣wiadczenia dochodzi dopiero 180 dni po tym, jak podr贸偶ny powiadomi艂 biuro o odst膮pieniu (art. 15k ustawy o COVID-19). Zamiast zwraca膰 pieni膮dze, biuro mo偶e konsumentowi zaproponowa膰 inn膮 wycieczk臋 lub voucher, ale konsument nie musi z tej mo偶liwo艣ci korzysta膰.

Pami臋tajmy, 偶e sytuacja zwi膮zana z epidemi膮 zmienia si臋 dynamicznie, wi臋c wskazany powy偶ej przepis nie musi uzasadnia膰 odst膮pienia w tym momencie od umowy dotycz膮cej imprezy, kt贸ra ma odby膰 si臋 na przyk艂ad dopiero we wrze艣niu.

Moja wycieczka zagraniczna zosta艂a odwo艂ana przez organizatora z powodu koronawirusa. Czy przys艂uguje mi zwrot pieni臋dzy?

Tak. Zgodnie z art. 47 ust. 5 pkt. 2 ustawy o imprezach turystycznych i powi膮zanych us艂ugach turystycznych, je偶eli organizator turystyki nie mo偶e zrealizowa膰 umowy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczno艣ci, mo偶e j膮 rozwi膮za膰 i zwr贸ci膰 podr贸偶nemu wszystko to, co wp艂aci艂. Podr贸偶nemu nie przys艂uguje dodatkowe odszkodowanie lub zado艣膰uczynienie. Warunkiem jest, by organizator powiadomi艂 podr贸偶nego o rozwi膮zaniu umowy o udzia艂 w imprezie turystycznej niezw艂ocznie przed rozpocz臋ciem imprezy turystycznej. Organizator musi zwr贸ci膰 konsumentowi wp艂acone pieni膮dze w ci膮gu 14 dni od dnia rozwi膮zania umowy. Uwaga! Przepisy uchwalone w zwi膮zku z epidemi膮 ka偶膮 uzna膰, 偶e do rozwi膮zania umowy o imprez臋 turystyczn膮 dochodzi dopiero 180 dni po tym, jak organizator turystyki powiadomi艂 konsumenta o rozwi膮zaniu umowy.

Moja wycieczka zosta艂a odwo艂ana, ale biuro odmawia mi zwrotu pieni臋dzy. Proponuje zmian臋 terminu, inn膮 wycieczk臋 albo voucher (wa偶ny przez rok).

Je艣li biuro odwo艂a艂o wycieczk臋, ma obowi膮zek zwr贸ci膰 pieni膮dze. Je艣li proponuje inne rozwi膮zanie (voucher lub inna wycieczka), podr贸偶ny mo偶e si臋 na nie zgodzi膰, ale nie musi. To mo偶e by膰 okazja do wynegocjowania dobrej oferty. Je艣li konsument woli odzyska膰 pieni膮dze, nie musi akceptowa膰 propozycji biura. Jednak zwrot dostanie dopiero za p贸艂 roku, bo przepisy uchwalone w zwi膮zku z epidemi膮 ka偶膮 uzna膰, 偶e do rozwi膮zania umowy o imprez臋 turystyczn膮 dochodzi dopiero 180 dni po tym, jak informacja o odwo艂aniu imprezy zosta艂a faktycznie przekazana konsumentowi. Potem biuro ma jeszcze 14 dni na zwrot pieni臋dzy.