Jak pozyskać darczyńców?

Wszystko, co musisz wiedzieć o NGO

Stworzenie wokół organizacji społeczności osób, które regularnie ją wspierają (darczyńców), jest bardzo cenne. Nie tylko pozwala na pozyskiwanie środków innych, niż te pochodzące z grantów, ale świadczy też o nośności naszych działań, wiarygodności i potrzebie działania. Są różne metody na zdobywanie takich kontaktów.

Te bardziej tradycyjne to: składki członkowskie, zbieranie pieniędzy do puszki przy okazji różnych wydarzeń, loterie (lepiej konkurs z nagrodami) i aukcje, payrolling (stałe przekazywanie końcówek pensji zaprzyjaźnionych pracowników pobliskiego zakładu pracy), wpłaty przez stronę internetową, rozmowy telefoniczne (telefundraising). Popularną metodą, w której darczyńca przekazuje nam darowiznę, nie obciążając zupełnie swojego budżetu, jest tzw. 1%. To prośba o wskazanie naszej organizacji w zeznaniu podatkowym celem przekazania przez Urząd Skarbowy 1% podatku.

Wykorzystanie Internetu to kolejne możliwości na pozyskiwanie wpłat od indywidualnych darczyńców. Mogą to być aukcje i licytacje internetowe (np. organizowane na portalach internetowych), darowizny indywidualne przekazywane przez darczyńców bezpośrednio na konto organizacji lub za pomocą platform internetowych (tzw. crowdfunding) tj. pomagam.pl, siepomaga.pl czy poprzez media społecznościowe (np. zbiórka urodzinowa na Facebooku).

Są również metody wymagające bardzo profesjonalnego podejścia. Są to m.in. mailing (wysyłka specjalnie opracowanych listów do darczyńców z prośbą o wpłaty), direct dialog (rozmowa z osobami na ulicy), door to door (odwiedzanie darczyńców w domach) i click&donate (uruchomienie strony, którą codziennie odwiedzą tysiące osób, potwierdzając swoją obecność. Liczba wejść na stronę i dziennie przekazywanych wsparć jest argumentem dla firm, aby chciały się w tym miejscu zareklamować).

Od czego zacząć? Można przekonać do comiesięcznych przelewów grono zaprzyjaźnionych osób, lokalnych przedsiębiorców albo ludzi, którzy dobrze znają nasze działania i cenią to, co robimy. Raz pozyskany kontakt jest czymś niezwykle cennym. Dlatego warto, w miarę rozwoju bazy darczyńców regularnych, pomyśleć o bardziej profesjonalnych narzędziach i zamienić Excela na system CRM.